Новини
8 вересня - Міжнародний день грамотності
Ви вважаєте себе грамотною людиною? Впевнені? Вміння читати - лише мала частина вміння бути грамотною людиною, а ось здатність використовувати прочитане, отримуючи вигоду для себе, оточуючих вас людей, близьких і сім’ї - це більш вагома частина вміння бути грамотним, хоча і не завжди вирішальна. Ви часто вмієте використовувати прочитане з користю? Це просто - лише потрібно намагатися бути трохи більш уважним, трохи більш терплячим, по можливості не плутати «грішне» з «праведним» і обов’язково не спостерігати себе в очах своїх мудрецем, інакше ви можете так і не помітити користі тієї інформації, яка раптово з’явилася перед вами. Чи страшно бути неграмотним? А що таке «грамотність»? Не виключено, що це - «ефективність» використання інформаційних даних, здатність постійно знаходити комунікаційні напрямки, творчий момент, мета якого - більш природне поліпшення якості життя. Саме ці питання обговорили сьогодні на годині спілкування учні 6 класу разом з класним керівником Ляшенко Л.О.
Зупинимо булінг разом
Шкільне насильство завжди було однією з найважливіших проблем освітнього середовища. Практично в кожному класі є діти, які стають «жертвами» для окремих учнів, а іноді й більшості класу. Однак саме в останні роки психологи й педагоги б'ють тривогу - настільки частим, жорстоким, цинічним стає це явище, що призводить до важких психологічних наслідків.
08.09.2020 року класний керівник 8 класу Кочерягін Р. В. провів із здобувачами освіти 8 класу заняття-тренінг «Зупинимо булінг разом!», на якому запропонував восьмикласникам стати «Агентами Змін» та проводити антибулінгову агітацію серед молодших школярів. Учні з радістю підтримали цю ініціативу. Додатково була проведена просвітницька робота щодо ознайомлення з маркерами булінгу та надані рекомендації «Як допомогти дітям упоратись з булінгом».
СТОП: COVID - 19
Навряд чи в Україні залишилися школярі, які нічого не чули про коронавірус (COVID-19). Але, можливо, те, що вони чули – не зовсім правда, або вони не можуть дати раду своїми страхам і емоціям. З метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) та надання дітям інформації, пов’язаної з коронавірусом, класним керівником 2 класу Угровецькою І.В. була проведена інформаційна хвилинка «СТОП: COVID -19», під час якої наймолодші здобувачі освіти ознайомилися з новими правилами поведінки під час навчання в умовах карантину.
День гривні
2 вересня відзначаємо День народження української гривні. В цей день 1996 року Національний банк увів в обіг національну валюту України – гривню та її соту частину – копійку. Сьогодні класний керівник 9 класу Стратій М.О. провела інформаційну хвилинку, щоб учні дізналися більше про історію національної валюти України, уміли відрізнити справжні банкноти від фальшивих, були фінансово обізнані. Школярі ознайомилися з інформацією про походження гривні, переглянули відеосюжети про різні банкноти та, зібравшись за круглим столом, обговорили дизайн національної української валюти.
Постанова МОЗ № 50 від 22.08.2020 року
Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину
у зв'язку поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)
Відповідно до статті 40 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», на виконання пункту 17 постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року № 641 «Про встановлення карантину та з запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», постановляю:
1. Затвердити протиепідемічні заходи у закладах освіти на період карантину у зв'язку поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19), що додаються.
2. Директорату громадського здоров'я та профілактики захворюваності Міністерства охорони здоров'я України довести цю постанову до відома зацікавлених центральних органів виконавчої влади, обласних, Київської міської державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
3. Визнати такою, що втратила чинність постанову головного державного санітарного лікаря України від 30 липня 2020 року № 42 «Про затвердження Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах освіти в період карантину в зв'язку поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)».
Заступник Міністра охорони здоров'я
головний державний санітарний лікар України В. Ляшко
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Головного державного
санітарного лікаря України
від 22.08.2020 № 50
Протиепідемічні заходи у закладах освіти на період карантину у зв'язку
з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)
З метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19) у навчальному 2020-2021 році суб'єкти, що відповідальні за влаштування, утримання закладів позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (далі - заклади освіти), мають здійснювати свою діяльність з урахуванням необхідності забезпечення належних протиепідемічних заходів (далі - заходи), спрямованих на запобігання ускладнення епідемічної ситуації внаслідок поширення коронавірусної хвороби (СОVID-19).
1. Відповідальність за організацію та виконання протиепідемічних заходів покладається на засновника (власника) та керівника закладу освіти.
2. Керівник та медичний персонал закладу освіти, або відповідальна особа, яка пройшла відповідний інструктаж та призначена наказом керівника закладу, забезпечують:
· щоденний контроль за виконанням заходів;
· проведення роз'яснювальної роботи з персоналом та здобувачами освіти щодо індивідуальних заходів профілактики та реагування на виявлення симптомів коронавірусної хвороби (СОVID-19) серед персоналу або здобувачів освіти;
· розробку алгоритмів дій на випадок надзвичайної ситуації, пов'язаною з реєстрацією випадків захворювання на коронавірусну хворобу (СОVID-19) серед здобувачів освіти та працівників закладу освіти;
· недопущення до роботи персоналу, визначеного таким, який потребує самоізоляції відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров'я;
· проведення інструктажу для працівників щодо запобігання поширенню коронавірусної інфекції (СОVID-19), дотримання правил респіраторної гігієни та протиепідемічних заходів.
3. Допуск до роботи персоналу закладів освіти здійснюється за умови використання засобів індивідуального захисту (респіратора, захисного щитка або маски, в тому числі виготовленої самостійно) після проведення термометрії безконтактним термометром.
У разі виявлення співробітника з підвищеною температурою тіла понад 37,2 °C або із ознаками гострого респіраторного захворювання. такий співробітник не допускається до роботи з рекомендаціями звернутись за медичною допомогою до сімейного лікаря.
При появі підвищеної температури тіла понад 37,2 °C або ознак гострого респіраторного захворювання вдома, співробітник повідомляє свого безпосереднього керівника та не виходить на роботу, одночасно звертаючись за медичною допомогою.
4. Усі працівники закладу забезпечуються засобами індивідуального захисту із розрахунку 1 захисна маска на 3 години роботи. Засоби індивідуального захисту мають бути в наявності із розрахунку на 5 робочих днів, у т.ч. на 1 робочу зміну - безпосередньо на робочому місці працівника.
Після кожного зняття засобів індивідуального захисту та перед одяганням чистих засобів індивідуального захисту, працівник повинен ретельно вимити руки з милом або обробити антисептичним засобом.
5. Керівник закладу освіти забезпечує:
· організацію централізованого збору використаних засобів індивідуального захисту, паперових серветок в окремі контейнери (урни) з кришками та поліетиленовими пакетами, з подальшою утилізацією згідно з укладеними угодами на вивіз твердих побутових відходів;
· проведення навчання працівників щодо одягання, використання, зняття засобів індивідуального захисту, їх утилізації, контроль за виконанням цих вимог;
· необхідні умови для дотриманням працівниками правил особистої гігієни (рукомийники, мило рідке, паперові рушники (або електросушарки для рук), антисептичні засоби для обробки рук тощо);
· обмеження проведення масових заходів (нарад, зборів тощо) в закритих приміщеннях (окрім заходів необхідних для забезпечення функціонування закладів освіти - проведення педагогічних рад, засідань ректоратів, конкурсних комісій,
· конференцій трудового колективу тощо);
· медичні пункти закладу необхідними засобами та обладнанням (безконтактними термометрами, дезінфекційними, в тому числі антисептичними засобами для обробки рук, засобами особистої гігієни та індивідуального захисту);
· розміщення інформації (плакатів/банерів) про необхідність дотримання респіраторної гігієни та етикету кашлю.
Вимоги щодо організації освітнього процесу
6. Керівник закладу освіти розробляє маршрути руху здобувачів освіти (залучаються всі можливі входи в приміщення закладу) та складає графік, за яким відбувається допуск здобувачів освіти до закладу. Графік допуску повинен бути сформований таким чином, щоб запобігати утворенню скупчення учасників освітнього процесу. Забороняється допуск до закладу освіти батьків або супроводжуючих осіб, крім осіб, які супроводжують осіб з інвалідністю.
7. Педагогічний склад закладу освіти перед початком занять проводить опитування учасників освітнього процесу щодо їх самопочуття та наявності симптомів респіраторної хвороби.
В разі виявлення ознак гострої респіраторної хвороби, за відсутності батьків, здобувачі освіти одягають маску, тимчасово повинні бути ізольовані в спеціально відведеному приміщенні закладу, інформуються батьки (інші законні представники) та приймається узгоджене рішення щодо направлення до закладу охорони здоров'я.
Після вилучення особи з симптомами інфекційної хвороби в приміщенні, де перебувала така особа, проводиться провітрювання поза графіком та дезінфекція висококонтактних поверхонь.
8. Вхід до приміщень закладу дозволяється при наявності захисної маски або респіратора. Захисні маски можуть не використовуватися під час проведення занять у навчальних приміщеннях. Під час пересування приміщеннями закладу освіти використання захисних масок є обов'язковим.
Для учнів 1-4 класів вхід та пересування приміщеннями закладу освіти дозволяється без використання захисної маски або респіратора.
В регіонах, що відносяться до «помаранчевого» рівня епідемічної небезпеки, педагогам в процесі викладання навчальної дисципліни рекомендовано використовувати захисні щитки.
Багаторазовий захисний щиток використовується та дезінфікується відповідно до інструкції виробника.
9. На всіх входах до закладу організовуються місця для обробки рук антисептичними засобами. Місця для обробки рук позначаються яскравим вказівником про правила та необхідність дезінфекції рук (банер, наклейка, тощо).
10. Пересування здобувачів освіти між навчальними кабінетами, аудиторіями повинно бути мінімізованим, зокрема, шляхом проведення занять впродовж дня для одного і того ж класу (групи) в одній і тій самій аудиторії (кабінеті), застосування модульного підходу до організації вивчення дисциплін тощо.
11. У розкладі занять необхідно передбачити можливість визначення різного часу початку та закінчення занять (перерв) для різних класів та груп.
12. Необхідно забезпечити раціональне використання запасних виходів із закладу освіти, використання розмітки на підлозі, що полегшує організацію двостороннього руху коридорами, виокремлення зон переміщення для різних вікових категорій здобувачів освіти.
13. За можливості забезпечити проведення занять з окремих предметів на відкритому повітрі.
14. Проведення занять у класах (аудиторіях) дозволено лише для окремих класів (груп).
Заповненість лекційних залів під час проведення занять, що передбачають поєднання кількох класів (груп), не повинна перевищувати 50% при забезпеченні максимальної дистанції між здобувачами освіти.
В регіонах, що відносяться до «помаранчевого» рівня епідемічної небезпеки, наповненість класів (груп) не повинна перевищувати 20 осіб, крім закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної та спеціалізованої мистецької освіти.
У таких випадках засновник (власник) та керівник закладу освіти повинні завчасно адаптувати графік навчання та сформувати групи на час встановлення відповідного рівня епідемічної небезпеки.
15. Здобувачі освіти в сфері охорони здоров'я, що проходять навчання (виробничу практику) на базі закладів охорони здоров'я повинні дотримуватись додаткових протиепідемічних заходів, визначених цим закладом.
16. У разі підтвердження випадку коронавірусної хвороби СОVID-19 в одного з учнів (студентів), всі інші учні (студенти) відповідної групи визнаються такими, що потребують самоізоляції, та повинні вживати заходів, передбачених галузевими стандартами в сфері охорони здоров'я.
17. У санітарних кімнатах потрібно забезпечити наявність рідкого мила та паперових рушників (або електросушарок для рук). Використання багаторазових рушників заборонено.
Основним заходом гігієни рук в умовах закладу освіти є миття рук з милом.
Використання антисептиків доцільне лише в тому випадку. коли відсутній доступ до проточної води з милом. Протирання рук вологими серветками з метою знезараження або як заміна миття рук або антисептичної обробки не рекомендується.
18. Після проведення занять у кінці робочого дня необхідно провести очищення і дезінфекцію поверхонь (в тому числі дверних ручок, столів, місць для сидіння, перил, тощо).
19. Після кожного навчального заняття проводити провітрювання впродовж не менше 10 хвилин. При провітрюванні слід забезпечити безпеку дітей шляхом встановлення замків та фізичних обмежувачів на вікна.
Вимоги до організації харчування
20. Керівник закладу освіти розробляє графік харчування здобувачів освіти. Рекомендовано провести розрахунок максимальної кількості учнів, які можуть одночасно отримувати (на лінії роздачі) та вживати їжу, не порушуючи фізичної дистанції 1 метр. Організація мультипрофільного харчування за типом «шведського столу» та шляхом самообслуговування на період карантину не дозволяється.
21. Функціонування питних шкільних фонтанчиків на території закладу освіти не дозволяється. Питний режим здобувача освіти організовується з допомогою використання індивідуальних ємностей для рідини або фасованої питної продукції.
22. При організації харчування необхідно забезпечити відстань між столами не менше 1,5 м та розміщення за столом не більше 4-х осіб.
23. У разі не можливості забезпечення дітей гарячим харчуванням, організація харчування відбувається шляхом роздачі попередньо фасованої харчової продукції, відповідно до норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2004 р. № 1591.
24. Усі працівники харчоблоку забезпечуються засобами індивідуального захисту із розрахунку захисна маска на 3 години роботи, одноразовими рукавичками. Засоби індивідуального захисту мають бути в наявності із розрахунку на 5 робочих днів, у т.ч. на 1 робочу зміну - безпосередньо на робочому місці працівника.
25. Після кожного зняття засобів індивідуального захисту (захисних масок одноразових рукавичок) перед одяганням чистих засобів індивідуального захисту, працівник повинен ретельно вимити руки з милом або обробити антисептичним засобом.
26. Працівник їдальні, який видає страви або здійснює розрахунок, повинен бути забезпечений засобами індивідуального захисту: захисною маскою або респіратором, захисними окулярами або захисним щитком, одноразовими рукавичками.
27. При організації харчування необхідно забезпечити умови для дотриманням працівниками правил особистої гігієни - рукомийники, мило рідке, паперові рушники (або електросушарки для рук), антисептичні засоби для обробки рук, тощо.
28. З працівниками харчоблоку необхідно провести навчання щодо одягання, використання, зняття засобів індивідуального захисту, їх утилізації, забезпечити контроль за виконанням цих вимог.
Вимоги до транспорту, який перевозить дітей та працівників до закладу освіти
29. Організатор - перевізник, який здійснює перевезення дітей та працівників до закладу освіти забезпечує:
· проведення дезінфекційних заходів у салоні транспортного засобу в кінці робочої зміні;
· водіїв засобами індивідуального захисту (із розрахунку 1 захисна маска на 3 години роботи на 1 особу), антисептичний засіб для обробки рук;
· проведення навчання з питань використання та утилізації засобів індивідуального захисту;
· щоденний контроль за станом здоров'я водіїв та проведення температурного скринінгу до початку робочої зміни;
· не допуск до роботи осіб з ознаками гострої респіраторної хвороби або підвищеною температурою тіла понад 37,2 °C;
· вхід до салону автотранспорту при наявності засобів індивідуального захисту (респіратора або захисної маски);
· перевезення пасажирів здійснювати у межах кількості місць для сидіння.
Вимоги до поводження з використаними засобами індивідуального захисту
30. Керівник закладу організовує централізований збір та утилізацію використаних засобів індивідуального захисту (захисні маски, респіратори, гумові рукавички, захисні щитки), паперових серветок в окремі контейнери/урни (картонні або пластикові), з кришками та поліетиленовими пакетами, наступним чином:
· кількість та об'єм (місткість) контейнерів/урн визначається з розрахунку на кількість відвідувачів закладу освіти, з подальшою утилізацією згідно з укладеними угодами на вивіз твердих побутових відходів;
· контейнери рекомендовано встановлювати біля входу в заклади освіти, коридорах та санвузлах;
· поліетиленові пакети з контейнерів, у яких зібрано використані засоби індивідуального захисту (захисні маски. респіратори, гумові рукавички, захисні щитки), необхідно замінювати після заповнення або за графіком, щільно зав'язувати (рекомендується використовувати додатковий пакет для надійності зберігання використаних засобів індивідуального захисту) та наносити маркування («використані засоби індивідуального захисту»);
· щоденно здійснювати дезінфекцію контейнерів, картонні контейнери одноразового використання після використання підлягають утилізації.
І знову цікаві новини від МОН
Колеги, вітаємо!
Сьогодні в нашій добірці найцікавіших і найважливіших новин від МОН читайте про онлайн-курс про дистанційне та змішане навчання, Серпневу конференцію 2020, доставку підручників для НУШ та корисні рекомендації школам від Міністерства.
ВІДКРИТО РЕЄСТРАЦІЮ НА ОНЛАЙН-КУРС ПРО ДИСТАНЦІЙНЕ І ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ:
ПЕРШИЙ МОДУЛЬ – ВЖЕ 25 СЕРПНЯ
Стартувала реєстрація на онлайн-курс про дистанційне та змішане навчання для педагогів і керівників шкіл та профтехів. Курс презентували 18 серпня під час Серпневої конференції 2020.
Цей курс допоможе організувати дві форми навчання:
- дистанційну, коли учасники віддалені один від одного і взаємодіють за допомогою сучасних цифрових технологій;
- змішану, що поєднує дистанційне та очне навчання, тобто передбачає застосування технологій дистанційного навчання на очній формі.
Розпочати навчання можна буде вже наступного тижня. Модулі для шкіл виходитимуть за таким графіком:
- 25 серпня – 1 модуль,
- 1 вересня – 2 модуль,
- 8 вересня – 3 модуль,
- 15 вересня – 4 модуль.
Курс містить інформацію як для вчителів, так і для керівників закладів. Деякі модулі курсу є вибірковими для вчителів/керівників різних ланок, однак за бажання їх можуть пройти всі.
Зареєструватись на курс можна за цим посиланням. Курс є безкоштовним і доступний для всіх. А після його проходження можна отримати сертифікат про підвищення кваліфікації.
Більше про сам курс можна прочитати у цьому матеріалі МОН. Курс для педагогів і керівників закладів профтехосвіти – ось тут.
ВІДБУЛАСЯ СЕРПНЕВА КОНФЕРЕНЦІЯ 2020
18 серпня в онлайн-форматі пройшла Серпнева конференція 2020. Основною темою конференції стала організація навчального року 2020-2021, зокрема в умовах пандемії.
Завдяки онлайн-технологіям до участі у конференції змогли долучитися усі бажаючі. А користувачі соцмереж поставили спікерам понад сотню запитань.
Матеріали конференції доступні на сайті МОН за посиланням. Про саму конференцію можна прочитати у статті на сайті Міністерства.
Станом на 19 серпня до шкіл вже надійшло 60% всіх підручників для учнів 3-х класів НУШ. Лідерами по доставці підручників до шкіл є Полтавська та Миколаївська області.
Також триває доставка до обласних баз підручників для 7-х класів ‒ станом на 18 серпня розвезено близько 50%. Цьогоріч надруковано оновлені підручники для 7-го класу з історії України, всесвітньої історії, інформатики, гагаузької мови загальним накладом 1 млн 486 тис 852 примірників та мовами національних меншин ‒ 19 тис 374 примірників.
Докладніше про це можна прочитати ось тут.
ЯК СТВОРИТИ БЕЗПЕЧНУ І ДРУЖНЮ ШКОЛУ: РЕКОМЕНДАЦІЇ МОН
Щоб педагоги і керівники шкіл могли ефективно протидіяти конфліктам і булінгу з-поміж учнів, Міністерство розробило практичні рекомендації щодо впровадження концепції "Безпечна і дружня до дитини школа". Їх вже надіслано місцевим департаментам освіти, а ознайомитись із ними можна також і за цим посиланням на сайті МОН.
Впроваджувати Концепцію в школі керівнику закладу разом із вчителями рекомендується у 10 кроків і за детальними інструкціями. Це допоможе організувати у школі безпечний освітній процес.
Концепція також містить онлайн-інструмент "Експрес-оцінювання" – він допоможе провести моніторинг актуального стану безпечного освітнього середовища та отримати інформацію про рівень безпеки.
Самі рекомендації розміщено за цим посиланням, докладніше про них можна прочитати ось тут.
НА ЩО ЗВЕРНУТИ УВАГУ ПРИ ЗАКУПІВЛЯХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ І ОБЛАДНАННЯ?
ПОЯСНЮЄ МОН
Міністерство розробило детальне роз'яснення про особливості закупівель засобів навчання та обладнання за кошти державного і місцевих бюджетів.
Зокрема, йдеться про закупівлю комп’ютерного та мультимедійного обладнання, електронних освітніх ресурсів, обладнання для STEM-лабораторій, меблів тощо.
Саме роз'яснення можна знайти ось за цим посиланням, а про документ читайте у цьому матеріалі МОН.
ПОТРЕБУЄМО ВАШОЇ ДУМКИ ЩОДО РОЗВИТКУ НУШ
МОН пропонує для громадського обговорення проєкт Плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у НУШ на 2020-2021 роки.
Проєкт передбачає заходи, які допоможуть:
- сформувати безпечні, комфортні та здорові умови навчання в школах,
- оволодіти компетентностями, необхідними для безпечного та здорового способу життя.
Пропозиції та зауваження приймаємо до 3 вересня на е-пошту storchak@mon.gov.ua з темою повідомлення "План заходів. Громадське обговорення". Будемо вдячні за вашу думку щодо документа!